x

שכחתי סיסמא

הזינו את כתובת הדוא”ל איתה נרשמתם לאתר ואנו נשלח לכם סיסמא חדשה

כניסה לחברות
שכחתי סיסמא

משתמש קיים

שכחתי סיסמא

הרשמה לאתר למשתמש חדש

שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

x

שכחתי סיסמא

הזינו את כתובת הדוא”ל איתה נרשמתם לאתר ואנו נשלח לכם סיסמא חדשה

  

הצטרפו למועדון הרעיונאים שלנו

והישארו מעודכנים בכל הרעיונות והפרסים

כבר נרשמתי

חכמת ההמונים

 

חוכמת המונים היא העמדה הקולקטיבית של קבוצת אנשים, לאו דווקא מומחים, שיש המייחסים לה יתרון על פני עמדתו של מומחה אחד במענה על שאלה. תהליך גיבוש העמדה הקולקטיבית, אף שאינו חדש בתרבות עידן המידע, קודם לזרם המרכזי על ידי אתרי אינטרנט כדוגמת ויקיפדיה ועל ידי אתרי אינטרנט אחרים המתבססים על דעת ההמון.

תהליך חוכמת ההמונים, תוך התמקדות בעולם העסקים, תואר בהרחבה על ידי העיתונאי האמריקני ג'יימס סורוביצקי, בספרו "חוכמת ההמונים" - רב מכר שיצא לאור בשנת 2005.

הספר נפתח באנקדוטה על סר פרנסיס גלטון, אבי תורת האאוגניקה ביריד לממכר חיות, בו ביקר בשנת 1906. במהלך היריד התקיים הימור בדבר המשקל הצפוי של בשרו של שור מסוים, לאחר שיישחט. בהימור לקחו חלק כ-800 ממשתתפי היריד. לאחר סיום האירוע קיבל סר פרנסיס את פתקאות ההימורים וחקר אותן. להפתעתו הוא מצא כי ממוצע הניחושים של כל משתתפי ההימור היה 542.9 ק"ג, בעוד המשקל האמיתי של הבשר היה 543.4 ק"ג. המסקנה המפתיעה של ממצא זה היתה כי ההמון, שברובו היה מורכב ממנחשים ולא ממומחים, ניבא את המשקל בדיוק רב ביותר.

במרכזו של הספר מחקר המוכיח כי דווקא קבוצות מגוונות, נטולות היררכיה ומורכבות מאנשים שלא מכירים זה את זה ייתנו את התוצאות הטובות ביותר לארגון.

ארבעת המרכיבים הדרושים ליצירת המון חכם:

מגוון דעות - לכל אדם תהיה דעה אישית, גם אם מדובר בפרשנות אקסצנטרית של עובדות ידועות

עצמאות - דעתם של אנשים אינה מושפעת מדעותיהם של הסובבים אותם

ביזור - אנשים מסוגלים לשאוב מידע אישי מסוים

צבירה - קיימים מנגנונים האחראים להפוך שיפוט אישי להחלטה קולקטיבית